Actualitate Social

REFORME ÎN ÎNVĂȚĂMÂNT ȘI CULTURĂ

Recent managerii instituțiilor de învățământ și cultură au participat la o ședință de lucru, cu secretarul general de stat al Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, Igor Șarov. În cadrul întrunirii au fost puse în discuție un șir de chestiuni ce vizează activitatea ministerului de resort.

IGOR ȘAROV SECRETAR GENERAL DE STAT: Ne dorim să debirocratizăm acest domeniu, de altfel, acest proces de debirocratizare a cuprins deplin și Ministerul Educației, Culturii și Cercetării. Unul dintre primele lucruri pe care le-am făcut în cadrul ministerului – am creat o nouă direcție de cadru național al calificărilor, la acest compartiment suntem ultimii din Europa și adesea ne ocupăm mai mult de implementare la nivelul ministerului, decât de realizarea anumitor politici.

În discursul său, demnitarul s-a referit la ulterioarele restructurări și priorități ale domeniului cum ar fi: elaborarea curriculumului de învățământ, formarea profesională, reabilitarea statutului profesorului, salarizare și alte chestiuni.

IGOR ȘAROV SECRETAR GENERAL DE STAT: Am identificat 17 mln de lei, în care toți actorii implicați în piața educațională din RM, pentru formarea continuă, ei beneficiază de acești bani, banii vin după profesor, dar noi nu ne vom opri la ceste 17 mln de lei, dacă va fi nevoie, în profesori noi vom investi în continuare. Este doar un început în care statul își asumă responsabilitatea pentru acest segment.

La rândul lor, participanții la întrunire au venit cu unele propuneri și și-au expus doleanțele, referitoare la problema manualelor, a salarizării și a lipsei de cadre în domeniul culturii.

IULIA PANCU ȘEF DIRECȚIA ÎNVĂȚĂMÂNT UNGHENI: Eu aș propune să selectați unul, două sau trei manuale, să le dați, să le aplicăm un an, să le voteze copiii ,,Noi pe acest manual vrem să mergem”. Poate am prea pus în manual multă informație academică și mai puțin avem partea legată de practica vieții.

IGOR ȘAROV SECRETAR GENERAL DE STAT: Ce am făcut în acest an, unul din primele lucruri – am interzis retipărirea oricăror tipuri de manuale, care urma să fie retipărite, de ce? Este non-sens să cheltui banii statului, atâta timp cât elaborezi un nou curriculum.

GHEORGHE PRIMAC DIRECTOR L.T. GHEORGHE ASACHI: Se vorbește de un nou curriculum, care se numește curriculumul revitalizat. Este un proiect la ministerul educației și va fi o optimizare a numărului de ore la treapta liceală. Cu adevărat copiii să vină și să se manifeste cu interesul lor despre profilul uman sau real, fiindcă astăzi avem o incertitudine la nivel, când elevul vine la profilul uman și i se pune în față câteva ore de matematică, chimie, fizică. Sigur că pe parcurs își pierde interesul față de liceu.

Un accent aparte în cadrul întâlnirii a fost pus și pe școlile mici, care se propun a fi susținute de către cele cu un număr mai mare de elevi și cu un potențial financiar mai bun.

CORNELIU PREPELIȚĂ SPECIALIST DIRECȚIA ÎNVĂȚĂMÂNT UNGHENI: Sânt unele instituții mici care nu au posibilitate de a se menține din punct de vedere bugetar. Pot să fie încheiate unele parteneriate, colaborări dintre instituțiile mai mari și unele instituții mai mici, ca acea instituției mai mare să subvenționeze un pic instituția mai mică.

Deși resursele financiare pentru a asigura un învățământ de calitate ar trebui puse în dispoziție în alt volum, participanții la întrunire au reflectat și concluzionat în felul următor.

GHEORGHE PRIMAC DIRECTOR L.T. GHEORGHE ASACHI: Ne-am bucurat că domnul secretar general de stat a fost convingător în tot ceea cea spus. Sperăm spre o colaborare și ultima frază a dumnealui care a spus că ,,Ajutați-ne, să vă ajutăm”, a fost foarte convingătoare și cred că depinde și de noi cum ne implicăm în toate problemele pe care le avem astăzi în segmentul educațional.(Reporter)Dar avem probleme și care sânt ele? Ei, începând de la motivarea pedagogilor și ceea ce avem în spatele nostru părinții. Dacă în spatele nostru se află părinții, apoi și noi cei de la mijloc vom rezolva acele probleme care sânt zi de zi.